Nieuw(tje)s |
Meer info op WWW.DERNIER.BE
België,
22 mei 2007 De politici zijn er in geslaagd om burgers uit Brussel, Vlaanderen en
Wallonië te verenigen. Wij zijn ouders van kinderen met een handicap
die ‘op de wachtlijst’ staan voor opvang of begeleiding. Ongeveer 1% van onze bevolking heeft een ernstige handicap die hen
afhankelijk maakt van derden. Gezinnen doen hun best om die mensen zo
goed mogelijk op te vangen, maar dat is niet eenvoudig. Elke ouder ziet zijn of haar kind graag. Wij ook. Niemand van ons plaatst
zijn kind graag in een voorziening, maar soms maakt hun handicap het ons
en ons kind het leven onmogelijk en hebben we geen keuze. Wanneer we
hulp zoeken dan zien we goede en aangepaste voorzieningen waar ons kind
alle nodige zorgen zou kunnen krijgen, maar die voorzieningen zijn
volzet. Alle voorzieningen in heel België zijn volzet. We moeten
wachten … en niemand kan ons zeggen hoe lang. In het Oostblok vroeger
moest men ook wachten op een Trabant, maar men wist dan tenminste toch
wanneer de auto geleverd werd. De goede gehandicaptenzorg in België staat in schril contrast met de
bittere werkelijkheid: ouders en familieleden moeten die zorgen bieden
die de overheid niet kan leveren. Meestal is dat ten koste van het eigen
welzijn en dus op termijn ook het welzijn van de persoon met een
handicap. Vaardigheden die verworven werden met veel geduld tijdens de
opvoeding, verdwijnen als sneeuw voor de zon wanneer de persoon
noodgedwongen terug naar huis moet omdat er geen dag- of woonopvang meer
is op 21 jaar. Ouders, broers of zussen moeten hun werk opgeven en raken
geïsoleerd... Individuele gesprekken met veel politici uit gans België leren ons dat
zij die de problemen echt kennen (of willen kennen), gefrustreerd zijn
door hun onmacht om er iets aan te doen. Nochtans kan er enkel via hen
een oplossing komen voor dit maatschappelijk drama. Alle partijen hebben een verkiezingsprogramma opgesteld. Het gaat over
thema’s als belastingshervormingen, economie, groene energie,
justitie, kernenergie, klimaat, kyoto, milieu, pensioenen,
staatshervorming, … Allemaal belangrijke zaken wellicht, maar wie kan
het ons kwalijk nemen dat wij als ouders dat onbenulligheden vinden.
Voor ons telt er maar één
ding: de dag van heden overleven. Wat interesseert ons het jaar 2020 of
2050? De psychische druk vandaag is énorm en er dreigen nú
familiedrama’s. Wanneer
we horen dat Frankrijk meer dan 3.000 burgers met een ernstige handicap
in Wallonië laat wonen en alle kosten betaalt, dan wordt het ons heel
duidelijk: onze kinderen zijn geen prioriteit. Naar
schatting zijn er in heel België bijna 10.000 plaatsen voor mensen met
een ernstige handicap te kort. De totale werkingskost daarvan is
ongeveer 400 miljoen euro. Onderzoek leert dat dit ruim 300 miljoen
terugverdieneffecten oplevert. De netto jaarlijkse meerkost is dus lager
dan 100 miljoen euro, zijnde 0,1% van de totale federale begroting.
Peanuts! De
uitdaging is niet om dit geld vrij te maken, want dat is de
primaire plicht van de politiek. De echte uitdaging is om deze
extra plaatsen effectief te realiseren. In het buitenland kon dit op 3
jaar tijd. Vandaag
hebben we alle partijvoorzitters en hun kandidaat-premier uitgenodigd in
het Atomium op de Heizel. Nu het Atomium terug hét symbool van België
is, mag het tekort in de gehandicaptensector toch geen smet op het
blazoen werpen. Het
interesseert ons niet wie er premier wordt. Onze verantwoordelijkheid is
dat ons kind niet ‘dernier’ wordt. Voor ons is het duidelijk:
politici die niet met ons zijn, zijn tegen ons. Men is gewaarschuwd … WWW.DERNIER.BE
is veel belangrijker dan WWW.PREMIER.BE
|
Dit weekend ontvingen we de noodkreet van Marleen uit St-Truiden. Net zoals in heel Vlaanderen zijn ook daar de wachtlijsten veel te lang. Als moeder én als professionele zorgverlener kent ze de problemen en de gevolgen voor de gezinnen als geen ander.
De vzw Opvang Tekort wil zoveel mogelijk mensen vragen om deze e-mail te ondersteunen door hem door te sturen naar alle leden van de Vlaamse regering. Want zonder extra geld en veel politieke eensgezindheid zullen de wachtlijsten nooit verdwijnen.
Om deze e-mail te steunen kan u een programma van onze website uitvoeren. Het doet een FORWARD (doorsturen) van de e-mail van Marleen aan de 10 ministers van deze Vlaamse regering. Dit programma is gegarandeerd virusvrij en is betrouwbaar. (zie verder voor een alternatief)
Voer het programma uit, u moet het niet opslaan.
Af en toe komen er nog enkele waarschuwingen, maar u mag telkens gewoon doorgaan of OK drukken.
Normaal gezien krijgt u dan de e-mail van Marleen te zien. U mag gerust nog wat tekst en/of uw naam verder aanvullen en dan op verzenden klikken.
Vraag al uw contactpersonen via e-mail om deel te nemen.
Alvast bedankt! In naam van Marleen en de 8.194 andere mensen op de wachtlijst.
Geachte, Ik steun
de noodkreet van Marleen en vraag de ganse regering om -----
Original Message ----- Geachte
Mevrouw de minister , Ik richt
deze noodkreet tot u omdat ik niet langer machteloos wil toekijken Jongeren
met een mentale beperking verdienen bovenal onze ondersteuning . Doordat
er een groot tekort aan opvangplaatsen is ontstaan wordt deze Onze
kinderen gaan naar school zolang als dat toegestaan is. Het aantal De
overheid dacht ons te helpen door een eerlijke en correcte lijst op te Door deze
uitzichtloze situatie stijgt de druk binnen het gezin enorm zodat Maar wij
zijn ook maar mensen met onze beperkingen... ALLEEN kunnen wij Daarom
richt ik mij tot u allen : werk met alle verenigingen en instanties Maak aub
extra geld vrij voor voldoende nieuwe opvangplaatsen en extra Wij
hebben dringend HULP nodig !!! En u als Vlaamse regering bent de enige Marleen
Moermans , mama en ervaringsdeskundige |
Indien het niet werkt (bv. omdat u WEB-based e-mail gebruikt), maak dan een nieuwe e-mail en knip/plak bovenstaande tekst in de nieuwe mail. Verstuur de mail dan naar volgende adressen (via knip/plak):
To: | yves.leterme@vlaanderen.be ; fientje.moerman@vlaanderen.be ;
frank.vandenbroucke@vlaanderen.be ; inge.vervotte@vlaanderen.be ; dirk.vanmechelen@vlaanderen.be ; bert.anciaux@vlaanderen.be ; geert.bourgeois@vlaanderen.be ; kris.peeters@vlaanderen.be ; marino.keulen@vlaanderen.be ; kathleen.vanbrempt@vlaanderen.be |
CC: | opvang@tekort.be |
Bedankt voor uw medewerking en laat ons samen duimen dat we deze week nog goed nieuws krijgen. We houden u op de hoogte!
Vandaag stonden de nieuwe cijfers van de centrale wachtlijsten op de website van het Vlaams Fonds. Klik hier om het volledige rapport (PDF) te lezen.
Op 30 juni 2006 stonden er 8.195 dringende zorgvragen (+7% op 1 jaar) geregistreerd op de centrale wachtlijst. Zij hadden eigenlijk een antwoord op hun zorgvraag moeten krijgen voor 31 december 2007. Hieronder kan u de grafische evolutie zien van de centrale wachtlijst gedurende de voorbije jaren :
Het is duidelijk te zien dat de rode zone nog steeds aangroeit. Op 1 jaar tijd is de dringende wachtlijst toegenomen met 539 zorgvragen en dit ondanks het uitbreidingsbeleid 2005.
Als ouders van mensen op de wachtlijsten kunnen we echter niet anders dan vaststellen dat:
De minister van Welzijn moet zorgen dat alle zorgvragen tijdig een antwoord krijgen. We stellen vast dat dit niet lukt … Er moet dus dringend en drastisch ingegrepen worden. Deze Vlaamse regering moet een 'rampenplan fase 4' afkondigen en solidair zoeken naar een oplossing.
Wij vragen ZORGZEKERHEID. Dat is realiseerbaar met ons voorstel 'Zorgvoucher'. Politici verkiezen geen 'open-end-financiering' maar het is echt de enige oplossing. Heel vaak horen we politici zeggen dat Vlaanderen teveel geld krijgt voor de huidige bevoegdheden. Men spreekt ook over een aanzienlijk begrotingsoverschot. Het wordt dus tijd dat het 'hokjes-denken' stopt en dat de voltallige Vlaamse regering de schouders onder dit probleem zet. Dat is de enige oplossing.
In Nederland werd de wachtlijst op 2 jaar weggewerkt. In Vlaanderen sleept het probleem nu al meer dan 5 jaar aan. Waarom?
Vandaag ontvingen wij een prachtig boeket van Fleurop, ons aangeboden door Hulporganisaties.be. Deze vereniging verkoos onze medewerkers tot één van de 5 'vrijwillersorganisaties van het jaar 2006' !! (klik hier voor meer info). We zijn heel fier op deze mooie erkenning. Als voorzitter heb ik het boeket in ontvangst genomen en zou ik het graag electronisch overmaken aan al wie ons de voorbije jaren van ver of dichtbij geholpen heeft.
Daarbij denken we in de eerste plaats aan al de leden van onze Raad van Bestuur omdat zij zich blijven inzetten, ook wanneer hun eigen kind opvang vond. Maar we denken ook aan alle werkende leden en steunleden van onze vzw: zonder hun steun hadden we het geen 5 jaren volgehouden. Daarom willen wij ook hen langs deze weg met een symbolisch bloemetje bedanken voor al hun hulp en aanmoedigingen.
Uiteraard wensen wij alle bezoekers een gezond en gelukkig 2007 toe! Onze wensen zijn heel simpel en duidelijk: dat de wachtlijsten in 2007 eindelijk mogen verdwijnen ...
Want op deze eerste dag van 2007 zullen duizenden gezinnen in Vlaanderen zich steeds meer zorgen maken over de gevolgen voor hun gezin van het nijpend tekort aan opvang in de voorzieningen. Zij wachten bang en gefrusteerd af op wat komen gaat. Als ouders van kinderen op de wachtlijst weten wij ook wat dit betekent. Wij hebben het allemaal aan den lijve ondervonden.
Gelaten afwachten
is het laatste wat we moeten doen. We moeten ons actief inzetten om een
oplossing af te dwingen. Ons bestuur kon steeds rekenen op een aantal
vrijwilligers om samen actie te voeren de voorbije 5 jaar.
Vorige week nog werden we uitgeroepen tot 'Vrijwilliger van het jaar' door
Hulporganisaties.be, klik hier voor meer info. We zijn hen heel dankbaar
voor de erkenning!
Hieronder kan u het nieuwsjaarskaartje 2007 van de voorzitter Marc Van Gestel vinden, met een gedicht van zijn zoon Wim.
Vandaag werd in het Vlaams parlement gedebatteerd rond de begroting 2007 voor Welzijn. Daarbij kwam ook onze vraag naar ZORGZEKERHEID aan bod.
In haar antwoord
riep Min. Vervotte op om creatieve voorstellen te doen rond de realisatie van
zorgzekerheid. Blijkbaar treedt zij ons bij in onze analyse dat 'meer van
hetzelfde' de wachtlijsten niet zal oplossen. Zij wil in 2007 werk maken van
zorgzekerheid, naast de uitbreidingen van het aanbod.
Klik hieronder op de foto om haar antwoord hierover te zien en te horen.
Op zondag 23/11/06 hebben wij ons creatief voorstel 'De zorgvoucher' voorgesteld. Klik hier om dit document [PDF] te lezen.
Ondertussen hebben wij ook reeds een reactie van de twee koepels van de voorzieningen op ons voorstel van 'ZORGVOUCHER' ontvangen. Zij zullen na nieuwjaar ons voorstel bespreken en we mogen nadien een antwoord verwachten.
Wij zijn Patrick heel dankbaar dat we de tekst hierbij aan onze bezoekers kunnen aanbieden.
We hopen dat zoveel mogelijk mensen deze mooie en treffende tekst zullen ontdekken.
Klik op de affiche voor meer info over de affiche-campagne of surf naar: www.watishunexcuus.be
Klik hier om de afdruk van de gebruikte slides te downloaden [PDF].
Klik hier om de tekst van de speech van Psychiater Patrick Knapen te lezenKlik hier om de tekst van de speech van Min.Pres. Leterme te lezen
Hier onder kan u enkele foto's van de 'academische zitting' in het Vlaams Parlement :
En via YouTube bieden wij u het verslag van Eén aan :
Vandaag stonden de nieuwe cijfers van de centrale wachtlijsten op de website van het Vlaams Fonds. Klik hier om het volledige rapport (PDF) te lezen.
Op 31 december 2005 stonden er 7.275 dringende zorgvragen geregistreerd op de centrale wachtlijst. Zij zouden eigenlijk een antwoord op hun zorgvraag moeten krijgen voor 30 juni 2006. Hieronder kan u de grafische evolutie zien van de centrale wachtlijst gedurende de voorbije jaren :
Het is duidelijk te zien dat de rode zone nog steeds aangroeit. Op 1 jaar tijd is de dringende wachtlijst toegenomen met 750 zorgvragen en dit ondanks het uitbreidingsbeleid 2005.
Het 'oude 5-jarenplan' van de vorige Vlaamse regering zal de wachtlijsten niet oplossen, ondanks het feit dat Min. Vervotte elk jaar voldoende extra middelen vrijgemaakt heeft om dat plan stipt uit te voeren.
Er is dus dringend nood aan een nieuw plan om die schandalig lange wachtlijsten weg te werken.
Dhr. Gui Abrahams zegt duidelijk in HBVL van 29/04/06 dat een verdeling op basis van de zorgregistratie het beste is. Hij geeft dus toe dat het voorstel van de vzw Opvang Tekort correct is. Maar in dezelfde regel zegt hij ook dat die cijfers nu nog steeds niet op punt staan.
Blijkbaar denkt hij dat het om grote abnormaliteiten gaat, want hij zegt dat een verdeling volgens die parameters 'onverantwoord' zou zijn. De voorzitter van het Raadgevend Comité adviseert de minister daarom om de uitbreidingsmiddelen 2006 te verdelen volgens de bevolkingscijfers, net zoals 10 jaar geleden. We lezen in het interview :
"Vandaag is er nog altijd onvoldoende eenduidigheid in de (provinciale) registratie en de toewijzing van urgentiecodes om een zuiver beeld te krijgen van het werkelijke structurele tekort in elke provincie. Voornamelijk in Vlaams-Brabant is deze registratie benedenmaats, Limburg is de beste leerling.
De nieuwe richtlijnen van de regering maken dat de registratie in heel Vlaanderen gestandaardiseerd wordt. Pas als de Centrale Registratie van Zorgvragen (CRZ) helemaal op punt staat, zal dit de beste parameter zijn voor de middelen verdeling. Nu zou dat onverantwoord zijn, wegens een te groot gevaar voor manipulaties - veel aanbod genereert immers ook meer vraag.”
Dus adviseert het VAPH de minister om de middelen nog steeds te verdelen op basis van de bevolkingsaantallen, net zoals 10 jaar geleden. Op die manier is het advies zelfs strijdig met artikel 33 van het besluit van de VlaReg d.d. 17/03/2006 over de zorgregie (klik hier om dit artikel te lezen). Het advies van het VAPH laat de minister niet toe om de zorgplannen van het VAPH overal in dezelfde mate te realiseren.
Gedurende 8 jaar heeft het Vlaams Fonds aan die cijfers gewerkt. Het bijhouden van die zorgvragen heeft massa's geld gekost (ruim 7 miljoen euro) en veel wachtenden gefrustreerd. En dan lezen we nu dat die cijfers nog steeds niet op punt staan ! Dat kan toch niet !? Wat ons betreft zijn er maar 2 opties:
OFWEL zijn de cijfers juist en WIL men ze niet gebruiken als parameter voor de verdeling van de middelen. Welke belangen zouden hiermee gebaat zijn ?
OFWEL zijn de cijfers na 8 jaar inderdaad nog steeds niet correct, ondanks veel computers. Een duidelijk bewijs van slecht management?
Als ouders van de mensen op de wachtlijst verwachten we dat de Vlaamse overheid een duidelijke keuze maakt : ofwel gebruikt men het centrale register met de zorgvragen, ofwel wordt er komaf gemaakt met de verantwoordelijken van het vroegere Vlaams Fonds (nu het VAPH).
Als reactie daarop hebben de voorzieningen uit Antwerpen een centrale wachtlijst opgesteld. Op die manier was men zeker dat iedere wachtende maar één keer geteld werd.
De overheid vond het een goed systeem. Daarom besliste de Vlaamse regering op 18/12/98 (klik hier om de tekst te lezen) dat het Vlaams Fonds in elke provincie een wachtlijstwerking moest opstarten om UNIFORME CIJFERGEGEVENS te verzamelen. Op basis van die cijfers zou men dan het zorgaanbod uit moeten breiden.
De eerste wachtlijstgegevens werden opgemaakt met cijfers van 31/12/2000 (klik hier om dit rapport [PDF] te lezen). In de inleiding staat vermeld dat de cijfers nog niet echt vergelijkbaar zijn tussen de provincies, vooral o.w.v. de minderjarigen. Als u de tabellen bekijkt zal u zien dat dit voornamelijk gaat over de provincies Limburg & Vlaams-Brabant & Brussel.
Begin 2003 werden de cijfers van de wachtlijsten gebruikt om bij de Vlaamse regering extra middelen los te maken. Op 13 maart 2003 kwam de top van het Vlaams Fonds op bezoek bij de commissie Welzijn van het Vlaams parlement. Klik hier om het verslag [PDF] (stuk 1644 Nr-1 d.d. 28/03/2003) te lezen. Wie was daar aanwezig vanuit het Vlaams Fonds (in volgorde van spreken) :
In die hoorzitting zegt men duidelijk dat de cijfers van de wachtlijsten de kans bieden om vraaggestuurd te werken (dixit Gui Abrahams). Het structureel tekort op basis van de registratie van 30/06/2002 werd berekend op 2.209 plaatsen (dixit Catherine Molleman). Op basis van die cijfers werd een programmatievoorstel uitgewerkt (dixit Hugo Vangeel). Het Vlaams Fonds stelt duidelijk dat met de realisatie van hun plan de wachtlijst binnen 5 jaar effectief weggewerkt zou zijn (dixit Jef Foubert). In 2007 zou het wachtlijstprobleem opgelost zijn (dixit Gui Abrahams).
Jaarlijks publiceert het Vlaams Fonds de cijfers van de centrale wachtlijsten. Daar is geen enkele bedenking te lezen over de betrouwbaarheid van de cijfers. Sinds 30 juni 2004 spreekt men over 'Centrale Registratie van de Zorgvragen'. In de laatste versie met de cijfers 30/06/2005 lezen we trouwens duidelijk (Klik hier voor de [PDF] tekst van Jorre Renterghem, studiecel VLAFO) :
"Op macroniveau worden deze gegevens nu al gebruikt om accurate conclusies te trekken over de structurele tekorten voor de desbetreffende zorgvormen."
Op basis van deze cijfers bepaalde de studiecel van het VAPH een structureel tekort (klik hier om dit rapport [PDF] te lezen). Het totaal plaatsen structureel tekort is op 3 jaar tijd gestegen tot 3.876. Tov de cijfers van 30/06/2002 is dat een stijging van 75 % !!!
Het bijhouden van de wachtlijsten vraagt veel middelen en inzet :
Naar schatting gaat het in totaal over ruim 7 miljoen euro die geïnvesteerd werden in het bijhouden van deze lijsten. Middelen die bedoeld zijn voor het verlenen van zorg aan personen met een handicap.
PAB-aanvragen | PAB-gebruikers | Bevolking | |
Antwerpen | 28 % | 25 % | 26 % |
Vlaams Brabant & Brussel | 15 % | 16 % | 21 % |
Limburg | 16 % | 19 % | 13 % |
Oost-Vlaanderen | 19 % | 20 % | 22 % |
West-Vlaanderen | 21 % | 20 % | 18 % |
Totaal aantal Vlaanderen | 2 099 | 1 052 | 6 316 024 |
Uit deze tabel met PAB's blijkt duidelijk dat men hier wel vraaggestuurd werkt. En dat men hier duidelijk kan zien dat men procentueel meer zorgvragers in de ene dan in de andere provincie heeft. Daar worden blijkbaar geen vragen bij gesteld. Waarom stelt men zich dan wel vragen bij de cijfers van de centrale zorgregistratie voor opvang in voorzieningen ? Spelen hier andere belangen mee ?
We stellen vast dat het VAPH verklaart dat de cijfers nog steeds niet op punt staan, ondanks de enorme inspanningen. Men belooft wel correcte cijfers tegen 2007 ! Daarbij komen dan nog de mooie theoriën die op 13 maart 2003 verkondigd werden. De praktijk nu 3 jaar later is totaal anders ! De wachtlijsten zijn nog toegenomen ...
Deze mensen hebben gefaald en moeten hun conclusies trekken. Het huidig 'Raadgevend Comité' is een kopie van de vorige Raad van Bestuur en is hoog nodig aan vervanging toe.
Ondertussen worden families van mensen op de wachtlijst er gefrustreerd van. Er wordt jaarlijks extra geld vrijgemaakt, maar alles gaat veel te traag ! Er is zelfs een hele bureaucratie over de wachtlijsten. Maar daardoor geraken de problemen niet opgelost. Integendeel zelfs ...
Waar gaat het om ?
Hoe ging het vorig jaar ?
STAP_A | Slechts 2 provincies kregen 10% van het budget bij voorafname toegewezen. De verdeling tussen die provincies gebeurde volgens de cijfers van de STRUCTURELE TEKORTEN en de achterstand in de realisatie van de programmatie. |
STAP_B | 90% van de uitbreidingsmiddelen 2005 werd tussen alle provincies verdeeld via de cijfers van de bevolkingsaantallen, ZONDER REKENING TE HOUDEN met de structurele tekorten. |
STAP_C | De provinciale overlegorganen werden WEL verplicht om rekening te houden met de structurele tekorten om de middelen te verdelen over de verschillende structurele noden. |
Er is enige discussie over de basis van onze gegevens. Om aan te tonen dat het gaat om officiële CIJFERS VAN HET VLAAMS FONDS, kan u hieronder de ministriële omzendbrief vinden van vorig jaar d.d. 27 april 2005. Klik op de afbeelding om de brief in PDF (ACROBAT) te lezen. (ter info : wij hebben in het geel wat commentaar bij de cijfers en de verdeling aangebracht om u onze stelling duidelijk te maken).
Wat wensen wij ?
Samengevat : er is zoveel energie en tijd ingekropen om de wachtlijsten op te stellen. Ze zijn nu gekend. Het Vlaams Fonds heeft een structureel tekort opgesteld. Dat men nu die cijfers over de wachtende zorgvragers met een handicap gebruikt in plaats van de algemene bevolkingsaantallen.
Wij wachten nu op een beslissing van de minister en/of het advies van het Raadgevend Comité van het VlaFo dat rond 25 april bij elkaar komt.
Vandaag waren we met een aantal ouders en familieleden van mensen op de wachtlijst aanwezig in Hasselt.
foto © Mine Dalemans
Wat ons betreft kan het niet dat men de beperkte middelen niet evenredig verdeelt volgens de opvangnood. Gouverneur Stevaert en deputé Vandeput (woordvoerder bestendige deputatie) hebben ons ontvangen. Wat hun betreft hebben zij de bewoners en gebruikers van de Limburgse voorzieningen geteld, en zo komt men tot het resultaat dat 10% van de gebruikers in Limburg afkomstig zijn van andere provincies. Omgekeerd zouden 2% van de Limburgers buiten de provincie opgevangen worden.
foto © Mine Dalemans
Als er niets gebeurt, dan duurt het nog 10 jaar voor de wachtlijsten in Limburg weggewerkt zijn, het Vlaams gemiddelde is 5 jaar, maar ... in Vlaams-Brabant & Brussel is dat slechts 2 jaar. Dat kan toch niet.
Wat ons betreft moeten alle Vlamingen met een handicap even veel kans op een oplossing krijgen, ongeacht hun woonplaats. Ons voorstel is : nu de zorgvragen centraal geregistreerd zijn, heeft het geen zin meer om de middelen provinciaal te verdelen.
De dag begon al vroeg met een bezoek aan de studio van Radio 2 Limburg. U kan het interview van Eva Droogmans hier beluisteren ...
BELANGRIJK : Click hier om onderstaande brief te downloaden [PDF]. Druk hem af en verspreid de oproep aan alle betrokkenen.
AKTIE VOOR EERLIJKE VERDELING uitbreidingsmiddelen 2006Aan alle wachtenden uit Limburg : Op vrijdag 31 maart maakte de Vlaamse regering 22,5 miljoen euro vrij om vanaf september 2006 nieuwe plaatsen bij te maken. Daar zijn we tevreden over. Maar de voorbije 3 jaren werden de middelen steeds verdeeld volgens bevolkingsaantallen. Omdat de wachtlijst in Limburg groter is dan in de andere provincies, is de kans op een oplossing voor u veel kleiner dan in de andere provincies. U kan dat duidelijk in onderstaande grafiek zien. Wij hebben elk van de voorbij jaren protest aangetekend, maar dat werd steeds genegeerd. Dit jaar echter hebben wij een publiek debat georganiseerd op woensdag 19 april. We nodigen daarbij alle betrokkenen van het Vlaams Fonds en het kabinet Vervotte uit. Als ouders zouden we daar toch ook graag steun krijgen van het provinciebestuur en de voorzieningen van Limburg. Daarom plannen wij op Goede Vrijdag (14 april) om 11u een aktie aan het provinciehuis te Hasselt. We komen samen tegen 10u45 op de parking van het provinciehuis/kinepolis om dan samen in stoet met een groot symbolisch kruis naar het provinciehuis te trekken. We hopen daar dan steun te vragen voor ons debat op 19 april. KOM
ONS DUS STEUNEN OP We hopen op een goede opkomst. Voor meer info bel 011/64.68.61 of e-mail opvang@tekort.be Alvast bedankt … en tot vrijdag. |
Vandaag waren we met een aantal ouders en familieleden aanwezig op het Martelarenplein te Brussel. En we werden snel gerustgesteld. De Vlaamse regering heeft ook nu weer woord gehouden : de nodige middelen werden vrijgemaakt om vanaf september 2006 opnieuw een aantal plaatsen bij te maken. Het persbericht van Min. Vervotte kan u hier lezen.
We hadden voor elke minister een 'schoolrapport' bij. Enerzijds als controle om te zien of de afspraken nageleefd werden, anderzijds als evaluatie om te kijken of iedereen nog op koers is om de einddoelstellingen te halen. Klik hier om het rapport in PDF te lezen. Zoals u op onderstaande foto kan lezen kwam Min. President Leterme persoonlijk naar buiten om ons het goed nieuws te vertellen en om zijn 'rapport' af te halen.
Ook enkele andere ministers waren zo sportief om hun rapport in ontvangst te nemen en even te luisteren. Het siert hen : Min. Keulen, Min. Bourgois, Min. Vandenbroucke, Min. Vanbrempt. De anderen ontvangen hun rapport via e-mail ...
Als ouders zijn we bezorgd dat de verkiezingsbeloften (de wachtlijsten wegwerken) niet ingelost worden. Daarom blijven wij de evolutie van heel dichtbij volgen en zullen wij niet nalaten om tijdig bijsturing te vragen. Het kan toch niet dat de federale overheid 200 miljoen euro overschot heeft op 'sociale zaken' terwijl Vlaanderen onvoldoende geld mag vrijmaken om de wachtlijsten op te lossen !
Morgen trekken we met een aktiegroep van vzw Opvang Tekort naar Brussel om het verdict van de Vlaamse begrotingscontrole terplaatse te horen.
Het valt ons zwaar dat in de aanloop naar de Vlaamse verkiezingen in 2004 iedereen de mond vol had over 'de wachtlijsten' : het was een schande, het groeipad moest aangehouden worden, ze moesten verdwijnen ...
Indien deze huidige Vlaamse regering er niet in zou slagen om de beloften van hun voorzitters in de aanloop van de verkiezingen te realiseren, dan zal dat gevolgen hebben voor alle ministers en hun partijen
De wachtlijsten verdwijnen niet zonder een globaal zorgplan dat Min. Vervotte dringend zou moeten voorstellen.
Voor zo'n zorgplan moet er ook extra geld komen. En dus zullen alle ministers letterlijk hun duit in het zakje moeten doen. Zoniet zal dat de anti-politiek aanwakkeren.
Vandaag voert men in Brussel actie voor het wegwerken van de wachtlijsten. Als ouders van mensen met een handicap zijn we blij met elke actie om de budgetten te verhogen.
Een grondige analyse van de actiepunten leert ons echter dat de actie vooral om extra PAB's draait. De eerste slogan was wel heel duidelijk : 'ik wil een pab'. Met zo'n 'Persoonlijk Assistentie Budget' kan iemand zelf zorg organiseren. Maar om een PAB te krijgen zijn er ook lange wachtlijsten.
In de begroting voor 2006 is er inderdaad geen geld voorzien voor het uitbreidingsbeleid dat normaal op 1 september 2006 van start zou gaan. De voorbije 3 jaar werden die nieuwe middelen altijd voor 25% toegewezen aan PAB's en voor 75% aan nieuwe plaatsen in voorzieningen. Enkele van de initiatiefnemen-de organisaties nemen trouwens rechtstreeks deel aan de raad van bestuur van het Vlaams Fonds en zijn dus mee verantwoordelijk voor het vastleggen van die verdeelsleutel.
Dat ieder 'voor eigen winkel' pleit is heel normaal. Maar het is niet normaal dat men dat doet door de andere wachtenden achteruit te duwen. Het budget voor 'zorg' is onvoldoende om alle zorgvragen te beantwoorden. Of anders gezegd : er is te weinig koek om iedereen te geven waar hij of zij recht op heeft. Het is geen oplossing om een grotere portie van diezelfde koek te eisen want daardoor zullen anderen minder krijgen … Een interne strijd zal het probleem niet oplossen.
Het is belangrijk dat alle zorgvragers de andere wachtenden respecteren. Hoe kunnen wij anders respect verwachten van buitenstaanders ?
De huidige situatie met twee aparte lijsten (één voor voorzieningen en één voor PAB) is geen goede zaak. Sommige zorgvragers staan op beide lijsten maar moeten nu kiezen welke vraag ze voorrang geven. Voor mensen met een superdringende zorgvraag is dat een hele moeilijke keuze. Ze bepaalt immers de toekomst van de persoon met een handicap. Want er is op dit moment geen mogelijkheid om vlot van het ene naar het andere systeem over te stappen. Ook niet wanneer de zorgnood wijzigt.
Wij pleiten voor het samenvoegen van de huidige twee lijsten, zodat er één lijst komt met zowel mensen die opvang in een voorziening wensen als zij die een PAB wensen. Nieuwe uitbreidingen moeten toegewezen worden volgens urgentie en zorgnood. En laat de zorgvrager op dat moment zelf kiezen tussen een PAB of een voorziening. Daarbij is het heel belangrijk om de juiste prioriteiten vast te leggen zodat de dringendste zorgvragen effectief eerst aan bod komen.
Als ouders van mensen op de wachtlijst komen wij op voor de belangen van alle mensen op de wachtlijst voor voorzieningen. Wij doen dat op volledig vrijwillige basis. Zonder één cent subsidie van de overheid.
De gebruikersraden van de voorzieningen organiseren zich in FOVIG vzw. Zij vertegenwoordigen op democratisch verkozen wijze meer dan 20.000 gebruikers van voorzieningen. Maar noch de gebruikersraden zelf, noch FOVIG ontvangen één cent subsidie. Meer info op www.fovig.be.
Als we dan op het pamflet van de actie lezen dat de budgethoudersverenigingen een betere financiering eisen, dan worden wij boos. Uiteraard heeft een gebruiker ondersteuning nodig. Het Vlaams Fonds zou jaarlijks een soort 'ondersteunings-cheque' van bv. € 50 aan elke zorggebruiker moeten bezorgen. En laat de gebruiker zelf beslissen wie hem of haar het beste informeert en vertegenwoordigt bij de overheid. En schaf de klassieke subsidies voor de gebruikersorganisaties gewoon af. Dit is veel democratischer.
Naast de extra PAB's is er dus dringend nood aan middelen én een planning om op 3 jaar tijd ruim 3.795 plaatsen in voorzieningen bij te maken
Als ouders van kinderen met een mentale handicap dragen wij ons kruis elke dag. Het is immers ons kruis dat we op onze schouders gelegd kregen. Het enige wat wij hopen is om tijdig een Simon van Cyrene te ontmoeten, die ons kruis kan overnemen wanneer het ons te zwaar wordt.
Einde juni 2005 stonden er 7.656 mensen met een urgente zorgvraag te wachten. Ze hadden allemaal einde 2005 al een antwoord op hun zorgvraag moeten hebben.
Het Vlaams Fonds heeft in februari j.l. een studie gemaakt van het 'structureel tekort' aan plaatsen in voorzieningen in Vlaanderen (rekening houdende met het uitbreidingsbeleid 2005):
Aantal plaatsen structureel tekort | 3.795 |
Vereist budget om deze plaatsen bij te maken | € 73.776.669 |
Tot op heden is er in de begroting geen extra geld voorzien om nieuwe opvangplaatsen bij te maken. Minister Vervotte heeft regelmatig gezegd dat de 4-de opstap van 22,5 miljoen EUR er vanaf september 2006 zal komen. We zijn pas zeker na de afsluiting van de eerste begrotingscontrole 2006 …
Dagelijks worden we gecontacteerd door wanhopige ouders die vanaf september geen opvang meer hebben voor hun kind met een ernstige mentale handicap. Ook bejaarde ouders raken in paniek als ze merken dat hun zorgenkinderen nergens terecht kunnen wanneer ze zelf zorgbehoevend worden.
Concreet zitten we met volgende vragen :
Het wordt hoog
tijd dat de Vlaamse Regering alle mensen op de wachtlijst een realistisch en
concreet antwoord geeft. Op dit moment is onzekerheid troef
De structurele nood is zo groot dat er overal Vlaanderen nieuwe gebouwen moeten
ko-men. Dat duurt minimaal 3 jaar … ze moeten dit jaar dus gepland worden! In
afwachting daarvan moeten dringende zorgvragen via een 'convenant' een oplossing
krijgen.
‘Structureel Tekort’ bepaald door VlaFo |
|||
Wachtlijst 30/06/05 | Structureel Tekort in feb. 2006 | ||
Internaten | 660 | 98 | |
Semi-internaten (SI) | 336 | 99 | |
SI niet schoolgaanden | 52 | 1 | |
OBC | 70 | ||
Tehuis Niet-Werk.-Bezigheid | 1.074 | 781 | |
Tehuis Niet-Werk.-Nursing | 656 | 428 | |
Tehuis Werkenden | 248 | 168 | |
Kort verblijf | |||
Plaatsing In gezin | 45 | 1 | |
WOP | 25 | 11 | |
Dagcentra | 778 | 360 | |
Begeleid Werken | 133 | 28 | |
thuisbegeleiding (*1) | 2.047 | 1.024 | |
begeleid wonen | 1.004 | 667 | |
beschermd wonen | 430 | 60 | |
zelfstandig wonen | 98 | 67 | |
Totaal | 7.656 | 3.795 | 73.776.669 € |
Vandaag gingen we met een groep ouders en kinderen 'driekoningen-zingen' bij Minister-President Leterme en Minister Vervotte. Zij ontvingen ons om 14u. Wij zongen terplaatse volgende liedje :
Drie
koningen, drie koningen, |
Na ons liedje buiten aan de deur, werd de ganse groep binnen gevraagd. Binnen lazen wij onderstaande Nieuwjaarsbrief voor :
Beste
Minister-President, Liefste Minister,
Ik sta
hier in naam van 7.656 dringende zorgvragers met knikkende knietjes en
zwetende handjes om mijn nieuwjaarsbrief voor te lezen. Beste
peter, u was als informateur de eerste die echt naar ons luisterde:
bedankt. Ons hartje bleef zelfs even stille staan, toen we merkten dat in uw planningsboekje voor dit jaar de 7,5 mio EUR ontbreekt die nodig zijn voor de 4de opstap, om vanaf september dit jaar extra plaatsen te voorzien. Beste peter, u voelt zich de hoeder van het Vlaams regeerakkoord. Wij vragen ons bezorgd af: "Hoe gaat u dit probleem ooit oplossen?" Maar liefste meter en peter, vorige week kregen we weer hoop. We hoorden minister Van Mechelen trots verklaren dat de nv Vlaanderen 618 miljoen euro winst maakte in 2005. Met 1/4de van dit bedrag kan u al onze problemen oplossen. Onze kinderen met een mentale handicap zijn de zwaksten in onze samenleving. Graag bieden wij u vandaag symbolisch een stuk van ons "drie-koningen"-gebak aan, in de hoop dat u, liefste meter en peter, ons voorbeeld volgt en uw taart ook met onze kinderen deelt. Liefste
meter en peter, Vlaanderen, 1 januari 2006 |
Vervolgens sneden we onze portie van 150 miljoen euro uit de taart (zie onderstaande foto) en Min.Pres. Leterme verdeelde de rest met deskundige hand.
Graag willen we u hier ook een kort verslag geven :
Ons besluit ?
Ons actiepunt voor de toekomst ?
Onze kinderen zijn blijkbaar het slachtoffer van de onvolledige staatshervorming. In afwachting van een 'nieuw stabiliteitspact' zouden we willen voorstellen dat Vlaanderen de schuld iets trager mag afbouwen, op voorwaarde dat men van het bedrag dat men investeert in welzijn, het terugverdieneffect voor de federale overheid compenseert, door een tragere schuldafbouw.
Daartoe willen we eens geconfronteerd worden met premier Verhofstad en de minister-presidenten van Brussel en Wallonie. En we hopen dat we niet moeten wachten tot de volgende federale verkiezingen.
Een kind met een mentale handicap krijgen kan iedereen overkomen. Ook de politici en hun familie. Men kan alle beloftes nu eens waarmaken en die kleine wijziging in het 'stabiliteitspact' opnemen. Ons leven zou helemaal veranderen !